Your Favourite Music
Cat #: YFM064
Format: Digital album + CD
Release date: 27.01.2023

Track list:
1. Glad
2. Sover dårlig
3. Hele verden
4. Forglemmegei
5. Pent par
6. Sånn som du
7. Hundre år og tusen mil
8. Tap
9. Under en sky
10. Farvel

Følg Mohr: 
Facebook Spotify 

Contact:
Kontakt: presse@mohr.no
Synch: marius@eddamusic.no

MOHR – SOVER DÅRLIG

Mohr «Sover dårlig» på nytt album: Søte sanger med bitre tekster

Søvndeprivasjon, selvdestruktivitet, kjærlighetstap, kjønnskamp: Radiofavoritten Mohr forener lyse poptoner med mye mørk teksttematikk på årets album. Albumet heter «Sover dårlig», etter kuttet ved samme navn.

Det er mange grunner til å sove dårlig ved inngangen til 2023, sier Mohr-vokalist Emil L. Mohr, som nevner i fleng: Krig, klimakrise, strømkrise, renteøkning, pandemirester – og ikke minst søvnproblemer som sådan.

Emil legger nemlig ikke skjul på at tittellåtteksten er selvbiografisk.
– Den handler om at vi må ha litt tålmodighet med de søvnutfordrede. Tross alt finnes det mange av oss, sier han, med et nikk til tabloidenes evinnelige tips til «hvordan DU kan sove bedre».

– Kall det gjerne et forsvar for insomni-rammede, som ofte blir avspist med at de «tenker for mye». Selv har jeg fått påvist forsinket søvnfase-syndrom, altså at hjernen utvider døgnet i en slags evig jetlag. Selv om det hjalp lite på natteroen, var det greit å få en diagnose utover «lakenskrekk».

Mohr er først og fremst Emil og broren Bernhard L. Mohr (gitar, kor). Enda de aldri er blitt allemannseie – «heldigvis», som de sier selv – har de gjort det skarpt på radio siden debuten ved årtusenskiftet. Låter som «Sår», «Engel», «Inn i lyset» og «Fly» har gjengangerstatus i NRK-systemet.

Som vanlig har brødrene med seg The September When-veteranen Gulleiv Wee på bass. Nytt er at deres «inngifte fetter» Mats Mæland Jensen (Hullyboo) spiller trommer, mens miksen er ved fremadstormende Kai Worley (Morten Abel). Dessuten er et par profilerte gjestegitarister mobilisert i Torbjørn Økland og Jostein Gulbrandsen.

Økland (Vamp, Jo Nesbø) leder an på «Forglemmegei», en låt som med smektende toner skildrer et menneske som «kjenner veldig sjelden glede / Og aldri er … helt til stede».

– Når du har levd en stund, blir du innhentet av statistikken. I likhet med de fleste andre har vi hatt venner som falt for eget grep, sier Bernhard, og bekrefter at selvdestruktivitet spøker mellom linjene.

– Første vers høres kanskje ut som en klassisk kjærlighetssang. Så, i andre, åpnes et nytt og mer alvorlig perspektiv. Det er typisk Mohr: at vi prøver å lage musikk som fungerer på flere nivåer.

Mohr har riktignok mange klassiske kjærlighetssanger på repertoaret. «Glad», som allerede har vært ute som singel, feirer den lille kjærligheten. «Hele verden» feirer den store. Gutta går heller ikke av veien for et spark til de kanselleringskulturelle, idet de synger om «den fineste jenta i hele verden».

– I kjølvannet av «Metoo»-bølgen protesterte en ung kvinne på å bli kalt «fin» i en aviskronikk. Da var det fristende å svare med en låt om den fineste jenta, ikke bare i Norge, men hele verden, sier Emil.

– Vi forbeholder oss retten til å bruke det norske språk, og gi medborgere av begge kjønn komplimenter, også etter «Metoo». Det finnes jo mange måter å være fin på, tilføyer han.

Motsatt rommer kutt som «Sånn som du», «Farvel» og «Tap» ekko av kjærlighetssorg. Skjønt, sistnevnte – med solo fra New York-jazzvirtuosen Gulbrandsen – refererer menings- og retningsløshet generelt, noe mange kjenner på i dag.

– Vi har alltid vært fans av The Cure, sier Bernhard, hvilket forklarer Mohrs tydelige påvirkning fra britisk 80-tallssound.

– På et av omslagene sine siterer de nasjonalpoeten Shelley: «Our sweetest songs are those that tell of saddest thought». Vi slutter oss til ham og dem. Det er noe med dur og moll, lys og mørke, utadvendthet og innadvendthet, som er takknemlig å utforske i popmusikk.

For helt svart er det ikke. Ifølge Emil styrkes blant annet søvnutsiktene av harmoni i privatlivet. Derfor er han særs fornøyd med korrekka på «Sover dårlig».
– Både min nåværende og forhenværende kjæreste er med og synger på refrenget. Det må være smått unikt i nyere norsk pophistorie.

Krediteringer:
Komposisjon: Emil L. Mohr/Bernhard L. Mohr
Tekst: Emil L. Mohr
Produsent: Mohr
Mix: Kai Worley
Master: Björn Engelmann
Utøvere: Emil L. Mohr, Bernhard L. Mohr, Torbjørn Økland, Gulleiv Wee,  Jostein Gulbrandsen, Mats Mæland Jensen, Mads Johansen, Kai Worley, Vegard Fossum, Thea C. Engelsen, Elsa Aanensen, Margrethe Førre